TRANSITIEVISIE WARMTE

30 november 2020

Op weg naar aardgasvrij

In haar vergadering van 24 november startte de Raad de reis naar een aardgasvrij Veldhoven in 2050. Een reis waarin we bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen en een betrouwbare en betaalbare warmtevoorziening. Om deze reis stapsgewijs te doorlopen, stelt de gemeente een Transitievisie Warmte op. Het landelijke klimaatakkoord verplicht ons trouwens daartoe.

De PvdA-fractie constateert met genoegen hoe de aftrap van het college aandacht heeft om burgers te betrekken bij een visie als deze. Want  burgers en stakeholders zijn broodnodig bij het uitvoeren van de diverse fases van transitievisie. Dit geeft houvast bij het uitvoeren van een participatietraject en verstrekt de informatiepositie van de gemeente. Duidelijk wordt wat er nodig is, vanuit gemeente naar stakeholders en andersom. Een goede basis voor een succesvolle uitvoering.

De fractie had nog wel vragen. De antwoorden kunnen een rol spelen bij het besluit dat de Raad op 17 december gaat nemen. Zo is het voornemen veel stakeholders te betrekken. Maar hoe gaan we om met al de, soms tegengestelde belangen, die dat oplevert?

Inwoners worden gerekend tot de ‘bredere samenleving’. Een logische keuze, maar waarom krijgen zij pas in fase vier een rol? Zo zijn zij betrokken bij het maken van keuzes en niet bij het ophalen van bijvoorbeeld mogelijkheden. Zou het niet juist interessant zijn om op te halen bij burgers wat nodig is, maar ook wat kan. Er zijn genoeg burgers die op eigen initiatief verduurzaming hebben uitgevoerd.

Tenslotte is de vraag waarom de gemeente niet naar burgers gaat. Het lijkt er nu erg op: de gemeente nodigt uit en de enthousiastelingen komen. Maar je kunt natuurlijk ook in buurthuizen en dergelijke gespreksavonden organiseren, buiten klankbordgroepen om. De opgave én het belang zijn zo groot, dat alle inwoners geïnformeerd moeten zijn en moeten weten wat er op hen afkomt.