Milieu wethouder krijgt zak met peuken cadeau

12 juli 2021
Het was zaterdag 10 juli nogal druk aan de zuidelijke entree van het Citycentrum. Gewapend met peukenophaalmateriaal stonden de ‘manschappen’ van de stichting Go Clean Veldhoven bij hun voorzitter Harry Welp.

Rond deze dag van de landelijke anti plastic peuk meuk haalden zij in Veldhoven liefst 10 procent van het landelijke ingeschatte aantal van 250.000 peuken op. Daar waren scores bij van 10.000 en meer per persoon.

De voorzitter riep de milieuwethouder Jeroen Rooijakkers (PvdA) op mee te werken bij de ‘slag om de peuken’. Hij zegde praktische steun toe, aanvullend op wat de gemeente al doet. Als dank kreeg de wethouder een nauwelijks te torsen, stinkende zak met milieu aantastende – microplastics en meer troep – peuken.

Ook werd de wethouder verblijd met een zogeheten een stub, een plastic buisje om peuken in te bewaren. Nou weet uw verslaggever dat Jeroen niet rookt, maar ook dat deze stub inmiddels al bij een stevige roker is beland.

Voor de Veldhovense PvdA waren al die inspanningen van Go Clean Veldhoven meer dan genoeg om de stichting het Groot Compliment te geven. Voorzitter Welp nam het rooie ereteken enigszins beduusd van fractievoorzitter Wim Meijberg over.
Het publiek klapte… De wethouder sprak nog even met de pers en sjouwde weg met een zware zak met stinkende peuken…