Terugblik Begroting 2021-2024: lastig karwei

16 november 2020

De Veldhovense begroting 2021 is een bijzondere. Niet alleen omdat die voor het eerst in de historie digitaal is besproken. Ook vanwege de enorme opgave om de eindjes financieel aan elkaar te knopen. Veldhoven leek namelijk af te stevenen op een structureel tekort van € 3 tot € 5 miljoen. Aan het oplossen van die geweldige uitdaging, zeker voor Veldhovense begrippen, werkte de PvdA steeds constructief mee. Maar… verantwoordelijkheid nemen, brengt moeilijke keuzes met zich mee.  Die zijn we niet uit de weg gegaan. Dus kijken we met opgeheven hoofd terug op de uitslag van deze spannende periode.

Fractievoorzitter Wim Meijberg in opperste concentratie bij de algemene beschouwingen.

Moeilijke keuzes

Zo’n moeilijke keuze was de bezuiniging op de subsidie aan de bibliotheek en de verhuizing naar het gemeentehuis. Die bezuiniging is, zoals dat heet, taakstellend. Ofwel: er moet nog volop worden gestudeerd op hoe te verhuizen en welk effect dat heeft op de subsidie. De aanname is afbouwen naar zo’n € 650.000 (per jaar). Dit gaan sowieso pas in na 2021.

De PvdA ging daar niet zomaar mee akkoord. We vroegen het college of deze route geen gevaar oplevert voor de maatschappelijke taken waaraan de bieb zoveel  bijdraagt. Concessies toe aan de kwaliteit van dienstverlening en de functie van de bibliotheek staan we niet toe. Het antwoord was duidelijk: er blijft een volwaardige bibliotheek. Dementiecafé en taalcafé staan niet ter discussie. De PvdA heeft vertrouwen in de wethouder, maar zullen hem daar wel aan houden

Ook de keuze voor een eenmalige investering van € 650.000 in de muziekschool was lastig. Die dient voor uitbreiding van de foyer en het aantrekkelijker maken van de Rabozaal voor muziekvoorstellingen van bijvoorbeeld harmonieën en kleine orkesten. Die uitgangspunten lijken niet te matchen met de bezuinigingsoperatie waar de gemeente voor staat. Waarom wel investeren in muziek en niet in een boek? Een dilemma. Maar de stevige afspraken in dit ‘dossier’ waren voor ons voldoende om in te stemmen. De kosten zijn namelijk voor rekening van de muziekschool. Bovendien ligt er de toezegging dat de muziekschool later niet de hand mag ophouden, als zij de exploitatie niet rond krijgt.

Blijft de bieb op dezelfde plek?

Mens en milieu voorop

Was de financiële uitgangspositie lastig, toch kwam er extra geld voor beleid dat we belangrijk vinden. Er komen geen bezuinigingen op jeugd en participatie. Sterker nog 1) er gaat extra geld naar een wijk GGD’er; 2) de inkomensnorm voor bijzondere bijstand gaat omhoog van 105% naar 110%; zo komen meer mensen met weinig inkomsten zaken kopen zoals een wasmachine 3) het Centrum voor Jeugd en Gezin en Fit Veldhoven krijgen structureel meer middelen én 4) voor de WMO komt meer budget beschikbaar. Dat zijn mooie resultaten in moeilijke tijden, die onze aandacht voor de mens onderstrepen

Ook milieu en de energietransitie, andere PvdA-speerpunten , kregen we nog prominenter op de agenda. Het nabije Eindhoven Airport geeft Veldhoven weinig mogelijkheden voor het uitvoeren van de plannen in de energietransitie. Het nabijgelegen Eindhoven Airport beperkt de ruimte voor windenergie. Ook ons beperkte buitengebied beperkt de aanleg van zonnevelden slechts beperkt. Fijn dus dat bijna de hele Raad onze voorstellen steunde om ons nog meer in moeten zetten op zonne-energie op daken van bedrijfsgebouwen. Het geeft de wethouder een extra argument om met bedrijven in gesprek te gaan.

De voltallige Raad stond achter ons voorstel om nog meer werk te maken van  de afvoer van hemelwater. Straten staan blank en het riool is steeds vaker overbelast. Veel van dat hemelwater kan worden bewaard in regentonnen of wadi’s om het vervolgens te gebruiken in tijden van droogte. We zijn er trots op!

Tot slot

Ondanks de pessimistische uitgangspositie zetten we een goed resultaat neer. We laten geen instellingen omvallen en niets is wegbezuinigd dat straks niet meer terug te draaien. Al zijn de marges dun, er ligt wel een solide begroting. De PvdA nam in crisistijd haar verantwoordelijkheid en kijkt weer met optimisme naar de toekomst.

Fractie Veldhovense PvdA