22 juni 2012

Succesverhaal van Infoland

Infoland VeldhovenDe PvdA gaat voor meer startende bedrijven, een sterk MKB en meer innovatief ondernemerschap. Die innovatie zit in mensen, niet in commissies, platforms of instituties. Een mooi voorbeeld vind ik Infoland, dat ik laatst met de burgemeester bezocht. Dit bedrijf doet me denken aan Zuckerberg van Facebook die een idee uitbouwde tot een topbedrijf. Maar dan nuchter Nederlands, zonder poespas en met véél enthousiasme en energie; begonnen aan de keukentafel en met hard werken uitgegroeid tot een succesvolle onderneming. Veldhoven heeft ondernemers om trots op te zijn!

Frank Stege begint zo’n 14 jaar geleden zijn afstudeeropdracht in het Máxima Medisch Centrum in Veldhoven, afdeling intensive care neonatologie. Die opdracht ligt nog steeds aan de basis van zijn job als hoofd van de marktleider in sturings- en verantwoordingsinformatiesystemen. In bijna 90% van de Nederlandse ziekenhuizen en veel (zorg)instellingen werken ongeveer 300.000 gebruikers met ondersteunende producten voor de registratie en rapportage van taken. Zo levert Infoland aan het ministerie veel van de informatie die nodig is om de ‘vinger aan de pols te houden’ bij de kwaliteit van de zorg en bij correcte sturing door managers. Maar ook het optimaliseren van processen en procedures kan met de software veel besparing in de zorg opleveren.
Frank wil zijn 70 medewerkers “af en toe in de watten leggen.” Minimaal 5 procent van de arbeidstijd mogen ze besteden aan creatieve, onzinnige, zinnige, leuke, vernieuwende ideeën. Het is hun ‘speeltijd’ die hij zelf trouwens ook nodig heeft. Die uren leveren veel creatieve ideeën op die regelmatig leiden tot aanpassingen van of geheel nieuwe producten van Infoland. Een investering in je personeel die loont!
Even belangrijk vindt Frank de service naar de klant. Dit mondde eind 2011 uit in de fraaie Service Desk Award.  Kenmerken van deze service zijn het volledig beantwoorden van klantvragen en maar het stimuleren van kennisdeling via een kennisplatform. Daarnaast kunnen klanten eigen wensen over de producten inzenden via Wens 2.0.

Innovatief samenwerken in de Slimste Regio van de Wereld is voor Infoland dan ook vooral samenwerken met je klant. De parallel met de politiek is zonder moeite te vinden. Waar zouden we als raadsleden zijn als we niet samen met onze buren, buurt of wijk ideeën zouden ontwikkelen? Creatieve ideeën ontstaan op straat, tijdens Veldhovense ‘speeltijd’, bij verenigingen, instellingen en ondernemingen.

Nog meer dan anders ben ik na dit bezoek overtuigd van het idee dat we onze ideeën niet alleen uit stukken oppikken, maar veel meer door hard te werken, tijd te nemen om na te denken over nieuwe ontwikkelingen. En door de kennis en creativiteit te gebruiken van onze ‘klanten’ (burger, vereniging, instelling of onderneming) en medewerkers (de gemeente).

Robert Tops