16 april 2012

Reactie op petitie via 'omweg'

Voor duizenden postbodes dreigt ontslag, maar bestuurders, onder wie bekende PvdA-ers, stellen wel de financiële toekomst zeker van de top van PostNL. PvdA-Veldhoven heeft dit ‘verrijkend gedrag’, zoals eerder bericht, aangekaart bij partijbestuur en Tweede Kamer fractie. Tijdens de algemene ledenvergadering van 26 maart tekenden 16 leden de PostNL ‘petitie’. Formeel bericht kregen we nog niet terug, maar de geadresseerden deden wel wat de leden vroegen: ‘Laten jullie bij je eerstvolgende optreden in de media een ferm nee horen tegen dit ergerlijk gedrag dat de geloofwaardigheid van onze partij aantast?’

Zo zoekt partijvoorzitter Hans Spekman volgens een ANP-bericht van 14 april, naar een manier om PvdA-leden zonder partijfunctie aan te spreken op hun gedrag. Ook hij heeft zich gestoord aan de gebeurtenissen bij PostNL en aan de opstelling van de commissarissen Wim Kok en Jacques Wallage. ‘Veel PvdA’ers schamen zich dood. Ik ook.’ Spekman zegt dat hij de mores in de partij wil veranderen. Er is al een erecode waaraan PvdA-politici zich moeten houden, maar Spekman wil een bredere aanpak voor leden. ‘Dit kan via een code, maar hoeft niet.’

Kritisch over dit onderwerp was eveneens partijleider Diederik Samsom, te gast bij Eva Jinek in haar Tv-programma op zondag 15 april. Daarin werden onder meer beelden getoond van een PvdA-partijbijeenkomst. Diederik vertelt dat hij zich iets anders had voorgesteld van het telefoontje naar Wim Kok, als eerste van de voormalige partijleiders. ‘Ik heb hem namelijk verteld dat ik het (in de PostNL-kwestie, red.) niet met hem eens ben.’ Samson kondigde een vervolg aan in de Tweede Kamer met een voorstel om bonussen te beperken. Binnen de partij zal hij personen blijven aanspreken op dit soort gedragingen. Én dat is meer dan een politiek appel.’

Het Samsom- interview met ook andere politiek behartigenswaardige onderwerpen is terug te zien op: http://www.nederland1.nl/gemist/38632