PvdA-fractie Veldhoven achter opnieuw invoeren van starterslening

26 juni 2019

PvdA-fractie achter opnieuw invoeren van starterslening

‘Bouwen, bouwen, bouwen. Zo staat het in het verkiezingsprogramma van de PvdA Veldhoven. Als we voldoende woningen in allerlei soorten hebben bereikt, zijn startersleningen niet nodig, maar… dat is niet het geval.’ Zo startte fractieondersteuner Johan de Haas zijn pleidooi voor het opnieuw invoeren van de starterslening tijdens de raadsvergadering van 11 juni.

‘De basis is en blijft: voldoende betaalbare woningen voor de verschillende doelgroepen. Maar op dit moment zijn de huizenprijzen zo hoog, dat een huis kunnen kopen er voor starters bijna niet in zit. Huren is dan vaak duurder dan kopen. Maar dat lukt dan weer niet door de strikte eisen die voor een hypotheek gelden. Dit terwijl ze vaak aan het begin van hun carrière staan, hun inkomen in de toekomst zal stijgen en ze de hypotheek dan prima kunnen betalen. Alleen ouders met een grote beurs kunnen bijspringen bij het kopen van een huis. Maar heb je die niet, dan helpt deze regeling prima.’

‘Belangrijk is om mensen niet met torenhoge schulden te gaan opzadelen. Als we enerzijds werk maken van armoedebestrijding, moeten we niet aan de voorkant niet meer leningen geven. Daarom is het goed dat het Stimuleringsfonds Huisvesting duidelijke waarborgen stelt   om overkreditering te voorkomen.’

‘Moet de gemeente wel voor bank spelen, is de vraag. Nee, maar het is wel de taak van de overheid om bij te schieten als de markt niet voldoende werkt en we met een goede regeling hogere doelen kunnen bereiken. In dit geval dus: betaalbare woningen voor iedereen en in het geval van de blijvers regeling de mogelijkheid om langer in je huis te wonen.

Met deze regelingen helpen we onze jongeren, ouderen en verduurzaamhuishoudens mee die het niet zo breed hebben. Een prima regeling dus die redelijk kostenneutraal kan worden aangeboden. De PvdA Veldhoven steunt dit dan ook van harte.’

Waar ben je naar op zoek?