Petje af en ’n oranjebitter op

24 april 2020

Veldhoven is een sociaal rijke gemeente. Dat is te danken aan de onafzienbare rij vrijwilligers. Bijna een kwart van de bevolking doet wel ergens iets voor de medemens(en). Op 24 april werden de volgende Veldhovenaren, alfabetisch gerangschikt, lid in de Orde van Oranje-Nassau. PvdA kent ze niet allemaal, maar wenst iedereen geluk met deze erkenning.

Raymond Adriaans, Stichting KIKA en medeoprichter Veldhovense bordspelvereniging Roll the Dice;

Jos Bolder: actief in carnavalsvereniging de Teuters, Stichting Vakantiewerk Veldhoven en Severinus;

Gerda de Crom: o.m. mantelzorger, bestuurslid tennisvereniging De Korrel en harmonie St. Cecilia;

Ad Dielesen: chauffeur Veldhopper, vrijwilliger Stichting Welzijn Ouderen Veldhoven en tafeltennisvereniging, cliëntenbegeleide Lunet zorg, bestuurslid bloemenvereniging Flora Veldhoven;

Wil van Egmond: inzet voor Stichting Djappoleen en de Immanuel Protestantse Gemeente Veldhoven, initiatiefnemer fusie protestante Kempengemeenten, voorzitter Stichting Leergeld Veldhoven en De Kempen;

Marijke van Ekert-Vercoelen: mantelzorger, vrijwilligster Gymvereniging Voorwaarts en GV Voorwaarts;

Wim Habraken: bekend gezicht bij voetbalvereniging UNA. Met EHBO/BHV diploma helper bij komt ongelukken tijdens wedstrijden en trainingen. Ook zet hij zich in voor toerclub Wilhelmina Eindhoven en de Veldhovense Fietsvierdaagse;

Henk Hendriksen: 50 jaar vrijwilliger radioprogramma’s. Begonnen bij de ziekenomroep in Zevenaar, later naar Eindhovense Regionale Verplegings Omroep en, onder zijn nieuwe DJ naam Theo Erkens, 30 jaar bij ‘Radio Royaal’. Sinds 2012 op Omroep Veldhoven met onder meer Mmm…Op de koffie met Theo en Weekendmagazine;

Bert Kemp: mantelzorger, ruim 50 jaar vrijwilliger bij vogelvereniging Aviarium Eindhoven en bestuurslid Lambertusparochie;

Leo Loijen: (bestuurs)lid heemkundekring Zeelst Schrijft Geschiedenis, actief bij buurtvereniging Heuvelstraat, wijkplatform Zeelst en de KBO.

Wim Renders: mantelzorger 60 jaar vrijwilliger voor voetbalvereniging UNA, vrijwilliger bij zorginstelling ‘Oktober’;

Henk van Rooij: mantelzorger, veel activiteiten bij Harmonie Sub Umbra zoals opleiding leerlingen, muziekbibliothecaris, tevens lid van het Valkenswaardse Kamerorkest en muzikaal ondersteuner bij de Prins Willem Alexanderband.

Herman Schoemaker: 30 jaar voor het BDXC-bulletin, een blad voor luisteramateurs, vrijwilliger bij Omroep Veldhoven. Leider seniorenelftal  S.V. Marvilde.

Andries Smaal: Bij de Immanuel Protestantse gemeente Veldhoven pastoraal ouderling en lid van de onderhoudscommissie, lid medezeggenschapsraad Eindhovens Protestants Lyceum. Ook actief voor  SWOVE en Severinus. In het verleden was Smaal bestuurslid de PVGE vereniging voor senioren.

Ria Smaal-van Doorne: vervulde functies bij de Immanuel Protestantse gemeente Veldhoven en zette zich in als verpleegkundige in vakantieweken van Het Vakantiebureau. Ook SWOVE kan op haar diensten rekenen, met haar man betrokken bij de oprichting van het Dementiecafé.

Mia van der Velden-Sanders: zette zich op vele fronten in voor  buurtvereniging De Dreef, ook actief voor het Caeciliakoor, Stichting Wereldhuis, Stichting Samenwerking Veldhoven-Jarocin en zorginstelling ‘Oktober’.