Minder voor stenen; meer voor mensen! Ons motto:

2 augustus 2020

Half juni beloofden we terug te komen op de discussie rond de Kadernota. Dit stuk legt de basis voor de begroting. In de laatste raadsvergadering voor de vakantie (waarin de raadsleden elkaar voor het eerst weer ‘juin het echt’ troffen), viel de beslissing. In de nota staat weinig nieuws. Er valt ook weinig te verdelen. Sterker: de raadsfracties werd gevraagd ideeën te leveren die geld opleveren. Sommige fracties hadden lak aan die oproep. De PvdA kwam met een serie suggesties. Uitgangspunt daarbij is: meer voor mensen, minder voor stenen. Dus: handen af van het sociale domein en alle aandacht voor arbeidsparticipatie. Onze wethouder Financiën vond deze prima bouwstenen voor de begroting.

‘Centen zijn’, zei fractievoorzitter Wim Meijberg, ‘bijvoorbeeld te vinden door verhoging van de OZB. Maar Veldhoven moet wel tot de 25 gemeenten met de laagste woonlasten blijven behoren. Verder denken we aan het verkopen van groenstroken, waar de gemeente niks mee kan. En aan minder uitgeven aan ruimtelijke ontwikkeling, verkeer & mobiliteit en waterstaat. Ook op het gemeentehuis zelf zijn nog wel wat euro’s te vinden. Dit zijn voor de PvdA belangrijke bouwstenen voor de te maken begroting. We gaan ervan uit ze straks daarin terug te vinden. Maar de PvdA drukt het college vooral op het hart bij het voorbereiden van de begroting ons uitgangspunt ter harte te nemen: mensen zijn belangrijker dan stenen.’

De eerste bezuinigingen…

… zijn intussen een feit. Dit stond 24 juli tenminste in het Eindhovens Dagblad. Het college liet het plan varen om elke leerling straks een halve vierkante meter extra ruimte te geven. Ook wordt renovatie van de basisscholen ‘t Heike, de Meerhoef en Zeelsterhof drie jaar uitgesteld. Dit alles levert € 3 miljoen besparing op ofwel enkele tonnen minder exploitatielasten in de komende jaren. Hiermee volgt het college de bezuinigingsadviezen die de PvdA- en andere fractie begin dit jaar gaven bij de behandeling van het huisvestingsplan voor het onderwijs.

De noodlokalen voor basisschool St. Jan Baptist staan er intussen al. Die van Zuiderbos (speciaal onderwijs) Zuiderbos volgen. De noodlokalen in nieuwbouwwijk Zilverackers komen er niet in een, maar in twee fases. Zo wordt mogelijk bespaard op de huur.