‘Loco’ Rooijakkers heet vijf nieuwe Veldhovenaren welkom

20 juli 2018

Tijdens periodieke naturalisatieceremonies krijgt Veldhoven er zo‘n 5 tot 7 nieuwe Nederlanders bij. Op maandag 16 juli leidde wethouder Jeroen Rooijakkers (PvdA) deze belangrijke ceremonie. Het dragen van de ambtsketen, ook door deplaatsvervanger van de burgemeester, is dan ook vereist.

Dit keer kregen vijf Veldhovenaren het Nederlanderschap, prachtige mensen uit vijf verschillende culturen. Fijn om het samen te hebben over het waarom ze naar Nederland kwamen.Was het vanwege onrust in het geboorteland of hun werkomstandigheden. Of misschien was het de liefde die de nieuwe Nederlander naar Veldhoven trok, zoals bij de dame op de foto het geval is.
‘Kortom, prachtige verhalen van mensen met ieder een eigen achtergrond,’ concludeert Jeroen. Ik ben blij én trots dat ze naar Nederland en vooral ook Veldhoven zijn gekomen. Dat is toch de ‘place to be’. Het is hier gezellig, het is hier leuk en er is veel bedrijvigheid. Kortom, toch een beetje het middelpunt van deze aarde.’
Met deze nieuwe Nederlanders sprak Jeroen af om elkaar niet meer met U aanspreken maar met JE. ‘Het woordje U schept een afstand. En dat klopt niet als we allemaal Nederlander zijn. We staan nu dicht bij elkaar. We zijn toch een beetje familie van elkaar.’