17 september 2011

Grote zorgen om boren naar schaliegas

(Ook) de PvdA-Veldhoven maakt zich grote zorgen over de plannen om diep in de Brabantse bodem naar schaliegas te boren. Dit hebben bestuur en fractie laten weten aan onze woordvoerder in de Tweede Kamer, ter gelegenheid van de hoorzitting op woensdag 14 september over dit onderwerp.

De eerste vergunningen aan het boorbedrijf Cuadrilla Resources om proefboringen te gaan doen, zijn al door enkele Brabantse gemeenten uitgegeven, zoals Haaren en Boxtel. Maar ook diverse buurgemeenten in de Kempen staan voor boringen op de nominatie omdat daar potentiële winningsvelden liggen.
Om het gas uit het gesteente los te krijgen, worden chemicaliën onder zeer grote waterdruk in het boorgat gespoten waarna het gas vrijkomt. Als bijverschijnsel komt daar ook veel methaangas bij vrij wat het broeikaseffect extra versterkt. In sommige gevallen komt er zelfs eveneens olie vrij. Het is daarom niet voor niets dat ook Waterbedrijf Brabant Water zich grote zorgen maakt omdat bij de boringen de steenlagen boven en onder het grondwater worden doorbroken.

Naast een verwoest landschap met honderden gasinstallaties dreigt ook onze drinkwatervoorziening en daarmee de gezondheid van honderdduizenden burgers in gevaar te komen.
In het informatieve VPRO programma ‘Tegenlicht’ van zondag 4 september werd de documentaire ‘Gasland’ uitgezonden waarin de gevolgen van jarenlange gaswinning in Amerika pijnlijk duidelijk werden getoond. De geruststellende woorden van Cuadrilla dat dit in Nederland niet zal gebeuren, hebben ons zeker niet gerustgesteld.
Deze ontwikkelingen vinden wij onacceptabel!

Bestuur en fractie van PvdA afdeling Veldhoven.
Jan Rijnbeek, secretaris

Wil je meer weten over schaliegas lees dan hier

en hier