Genoeg energie voor volgende generaties?

23 augustus 2020

Dat wordt hard werken…

Na het klimaatakkoord Parijs 2020-2050 en dat van Nederland gaat we nu regionaal en gemeentelijk. De totstandkoming en uitvoering van de Regionale Energie Strategie (RES) en Veldhovense Energie Strategie (VES) gaan veel tijd en kruim kosten. We moeten er ook alles aan doen om toekomstige generaties te laten profiteren wat onze aarde te bieden heeft. De Veldhovense PvdA formuleerde in de Raad aanbevelingen voor concept RES en VES. Een daarvan: neem de Veldhovenaren mee. Anders bereik je niks. Daarom dit verhaal.

De zorg voor volgende generaties begon dus in Parijs, al riep het Rapport van Rome al in 1972 op tot meer milieubewustzijn. Citaat: als de westerse maatschappij in dit tempo blijft consumeren, is de rek er binnen honderd jaar uit. Op 12 december 2015, 43 jaar later, besloten in de Franse hoofdstad 195 landen dan eindelijk een verdrag om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Instemming van het Nederlandse parlement kwam trouwens pas in juli 2017.

Vorig jaar volgde het Nederlandse klimaatakkoord. Kernvraag: hoe kan ons land in 2030 bijna de helft minder broeikasgassen uitstoten dan in 1990. Niet minder dan 600 maatregelen moeten daarvoor zorgen. De uitwerking is regionaal (RES) en plaatselijk (VES). Verantwoordelijk voor deze belangrijke portefeuille is PvdA-wethouder Jeroen Rooijakkers.

Broeikasreductie bereik je wat de Veldhovense PvdA betreft niet alleen met zonneparken en windmolens. Studeer ook op:

• productie en gebruik van waterstof;
  • biologisch vloeibaar aardgas (LNG)
  • auto’s op waterstof;
  • veel bomen;
  • aggregaten op zonne-energie;
  • zonnecollectoren;
  • zonnepanelen aan grote kale muren op de zonzijde van huizen;
  • houten huizen.

Het zijn allemaal mogelijkheden waar perspectief in zit. Maar… dergelijke oplossingen zijn kostbaar en zijn alleen maar samen te realiseren. Daarom benadrukte de PvdA in de Raad: wat regionaal niet te behappen is, moet je landelijk mee aan de slag. Ook wees de fractie op: ‘communiceer met inwoners’. Beperk communicatie niet tot alleen voorlichting, maar vindt ook manieren om burgers bewuster te maken van de grote belangen die op het spel staan. Samen optrekken, staat ook hier aan het begin van oplossingen vinden.

Tenslotte onze hartenkreet: stop met biomassa, want dat is nog slechter dan aardgas.