De Veldhovense gemeenteraad kwam 14 april als een van de eerste in Nederland digitaal bij elkaar. Een tijdrovende bezigheid. Elk van de 27 raadsleden moet zich namelijk laten horen en zien bij voorstellen waarover is gedebatteerd. Gelukkig was dit alleen nodig bij het miljoenenproject Kempenbaan West/de aansluiting A67, maar daar waren wel vier stemmingen voor nodig. Discussie was er alleen over de fietsersonderdoorgang in het verlengde van de Moormanlaan. Met D66 en Lokaal Liberaal maakte de PvdA duidelijk dat € 800.000 voor een tunneltje op deze locatie niet wezenlijk bijdraagt aan de veiligheid voor fietsers en veel te duur is in deze tijd van krapte. De fractie verwoordde dit als volgt.
‘Vandaag uiten we vooral onze zorg over het huishoudboekje van de gemeente. Dit zag er al niet al te rooskleurig uit. Maar daar komt bij dat we nog compleet in het duister tasten over de financiële gevolgen voor de lokale overheden van de crisis waarin we ons bevinden. We hebben dan ook grote moeite met het profijt van een fietstunnel in verhouding tot de kosten.’
‘Het college heeft begrip voor onze zorgen, maar relativeert de Veldhovense bijdrage aan het totale project met de opmerking dat wij daar nog geen 30% aan betalen. MAAR…. de 8 ton voor de realisatie van het tunneltje, moeten we wel zelf ophoesten. Verder zegt u het project te blijven sturen op soberheid en doelmatigheid. Dat doet u vanzelfsprekend voor elk project en weerlegt niet onze argumenten.’
‘Mogelijk moeten straks extra inkomstenbronnen worden aangeboord vanwege, om één voorbeeld te noemen, de effecten op de begroting door de crisismaatregelen. Maar ook op andere fronten zullen wij ons nu al moeten wapenen om niet een al te zwaar beroep op onze burgers te moeten doen. Behalve voor stenen en beton, moeten we vooral voor mensen geld achter de hand houden.’
‘Ook al omdat het college onze zorgen deelt, dienen we met D66 en LL een amendement in om de onderdoorgang te schrappen en 800.000 euro te besparen.’ Een raadsmeerderheid verwierp het voorstel.