Citycentrum Veldhoven

30 november 2020

Bedrijveninvesteringzone voor Citycentrum Veldhoven

De ondernemers van het Citycentrum namen het initiatief voor een zogenoemde Bedrijfsinvesteringszone. Het kwam aan bod in de oordeelsvormende raadsvergadering van 24 november. Het initiatief toont aan dat zij actief willen bijdragen aan een florerend winkelcentrum voor Veldhoven. De wet maakt het mogelijk dat de gemeente hen daarbij ondersteunt. De Veldhovense PvdA juicht dit van harte toe.

Vooraf stelden diverse fracties technische vragen. Dankzij die van de GBV werd de procedure duidelijker. Die van het VSA bracht helderheid in verantwoordelijkheden voor het beheer van de openbare orde en het verschil met andere subsidieregelingen in de gemeente. Voeg daarbij het doorvragen van de VVD over de procedure voor de draagvlakmeting en de kracht van de gezamenlijke controlerende rol van de Raad wordt zichtbaar. De PvdA is blij met deze vragen én antwoorden. Ze halen mogelijke twijfels over deze regeling weg.

Tijdens de vergadering formuleerde onze fractie nog twee vragen voor de wethouder.

1. In de regeling gaat het onder meer over €.1.500 kosten voor de gemeente. Onze interpretatie is, dat alle kosten die de gemeente maakt voor deze regeling, door de stichting worden betaald en het de gemeente geen extra geld kost. Het antwoord van de wethouder betrekken we bij de besluitvorming half december.
  2. Dat doen we ook met onze zorgen over de kleine ondernemers. Zij zouden bedolven kunnen worden door meer kapitaalkrachtige collega’s bij een draagvlak meting, als 2/3 van de ondernemers voor moeten stemmen. Omdat stemmen ook verband houdt met de grootte van het winkeloppervlak (WOZ-waarde) zou het kunnen zijn dat een of twee grote partijen bepalen wat er gaat gebeuren.