Groei Eindhoven Airport vraagt om gezond verstand

Door Frans Hofmeester op 3 maart 2018

Fijn, een vliegveld bij de deur. Zijn je goederen snel op transport en ben je in no time op weg naar een vakantiebestemming of zakelijk gesprek. Maar bij een verdere groei van Eindhoven Airport – die in 2020 een nieuwe vergunning krijgt – spelen ook andere, kostbare waarden. De leefbaarheid en gezondheid van wie er in de buurt wonen bijvoorbeeld. Maar ook de gevolgen voor de natuur. Met omwonenden en luchtvaartdeskundigen hadden we daar vorige week een gesprek over: diepgaand en verontrustend. De PvdA deelt die onrust voor wat de omgeving te wachten staat. Al was het alleen maar dat de buurt daar pas over mee mag praten, als duidelijk is welke kant de groei opgaat. Heeft de Alderstafel niet toegezegd dat alle belanghebbenden vanaf de start betrokken zouden worden?! Nee, onverbiddelijke afspraken over mens en natuur zijn nodig richting 2020. En geen mosterd-na-de-maaltijd-inspraak.

EA begon als bescheiden veld, vooral voor zweef- en sportvliegen. Vanaf de jaren 90 stond de Regionale Overeenkomst 15.000 vliegbewegingen toe. Die volstonden voor een volwaardige exploitatie en tevreden omwonenden. Ook het milieu was enigszins gewaarborgd. Intussen zijn er ruim 40.000 vliegbewegingen en komen voor de nabije toekomst al getallen tot 100.000 voorbij. Dat is onverteerbaar of, zoals actiegroep Geen Vluchten Na Elven, het uitdrukt: dat vermoordt de leefbaarheid in de regio.

Werkgelegenheid is één van de argumenten om de groei te verdedigen. Natuurlijk komt er meer te doen op het vliegveld en leveren hotels, business centra en leveranciers indirect werk op. Maar de regio is bepaald niet afhankelijk van deze 750 arbeidsplaatsen. Bovendien vliegen ondernemers voor afspraken veelal via grotere luchthavens.

Overschat wordt ook het economisch belang van vakantievluchten die de regering overgeplaatst wil zien van Schiphol naar Eindhoven. Onderzoek leert dat ongeveer 80% van de reizigers ‘uitgaand’ is: ze gaan vanuit Eindhoven naar andere bestemmingen/landen én… geven dáár hun geld uit. En de overblijvende bijna 20% ‘inkomende’ reizigers gaan naar andere regio’s en steden om daar hun vakantiegeld te besteden.

Wat betekenen 100.000 vliegbewegingen voor de vliegtijden? Omwonenden vinden dat 23.00 uur de grens is. Dus geen starts én geen landingen meer na dit tijdstip. Ook voor ’s morgens 7.00 uur zouden er geen vliegtuigen mogen vertrekken; in het weekend bij voorkeur pas na 8.00 uur. Dit alles met uitzondering van noodgevallen.

Over het milieu hoor je weinigen, behalve een roepende in de woestijn als BVM2. Dit aspect negeren is des te ergerlijker omdat Eindhoven al in een zeer vervuilde regio ligt. Dat omwonenden kunnen investeren in zonnepanelen is ’n aardig gebaar, maar niet meer dan een druppel op de schadeplaat. Nee, compenseren doe je pas door je te houden aan de huidige geluidsruimte. Extra vluchten zijn alleen te verdienen door anders gemengde kerosine te gebruiken en schonere en stille vliegtuigen in te zetten. Die zijn er al, maar vliegen niet op Eindhoven. En dat het leefbaarheidsfonds zoals bij Schiphol zo bescheiden is, is al een gotspe, maar dat dit ook nog in het beheer van ERA zelf komt, is niet te verteren.

ED-redacteur Hans Vermeeren concludeerde vorige week terecht dat niet gemeenteraden, maar de regering in dit proces de Tweede Kamer de beslissende stem heeft. Dan moet de tegenwind, ook richting volksvertegenwoordigers, maar uit een andere hoek komen. ‘Lelystad’ bewijst dat onderbouwde kritiek en actie van onderaf effect kan hebben. EA’s groei is niet gediend met eenzijdige en heimelijke sluiproutes naar resultaat, maar met gezond verstand dat ook de belangen van mens en natuur in de gaten houdt.

 

Frans Hofmeester,

fractiesecretaris Veldhovense PvdA

 

Frans Hofmeester

Frans Hofmeester

Na omzwervingen in Leusden, Bladel en Eindhoven woont deze geboren Hagenaar (1938) al twintig jaar in Veldhoven . Inwoners van Bladel en Veldhoven en de partij heb ik als raadslid en wethouder mogen dienen. Dankbaar werk, want je kunt mensen helpen en proberen vorm te geven aan plannen die de gemeente ten goede komen. Maar teleurstellingen waren er

Meer over Frans Hofmeester