Verkiezingsdebat in Oerle

22 februari 2018

In een bomvol dorpscentrum d’Ouw School in Oerle debatteerde dinsdag 20 januari de complete set lijsttrekkers met elkaar over verkiezingsthema’s. Heel spannend werd ’t niet, ook al omdat er nauwelijks tijd was voor onderlinge discussie. De organiserende DorpsVerengingOerle had namelijk een flinke lijst stellingen opgesteld, vrijwel allemaal over Oerle, dus werd een strenge regie gevoerd. Lijsttrekker Jeroen Rooijakkers opende met een drietal voor de PvdA belangrijke thema’s.

Financiële gezondheid van Veldhoven.
De afgelopen jaren kwam de gemeente er financieel steeds slechter voor te staan: veel schulden, een slinkend eigen vermogen en reserves onder druk. In 2015 liep een poging om te discussiëren over wat de kerntaken voor de gemeente zijn op een mislukking uit. Een fractie liep zelfs weg. Het is nu dus alle hens aan dek.

De communicatie met inwoners.
Die verliep de afgelopen jaren vaak moeizaam. Bijvoorbeeld bij de locatietoewijzing van tijdelijke woningen, maar ook op de route naar het nieuwe zwembad. Daarvoor kwam pas op ons aandringen een communicatieplan. Dat moet beter. De overheid moet nu echt een stap zetten en haar inwoners serieus meenemen in nieuwe ontwikkelingen.

Ontwikkelingen Eindhoven Airport.
In 2020 krijgt EA een nieuwe vergunning. Er liggen nu enkele scenario’s waar we niet gerust op zijn. De PvdA heeft daarom regionaal de handen ineen geslagen. Er mogen geen vluchten gaan na 23.00 uur en voor 7.00 uur. Zo is een nachtrust van tenminste 8 uur gewaarborgd.

Reactie van Jeroen op stellingen en beloftes

1) Wijkcentra goed met de fiets en te voet bereikbaar. Dagopvang in de wijk.
Ik heb begrepen dat er al veel activiteiten in d´Ouw School plaatsvinden, zoals ‘Samen de dag door’. Verder is er een initiatief als Veldhoven voor Elkaar, een website waar mensen van Veldhoven elkaar kunnen vinden en helpen. Onlangs heeft Severinus nog aangekondigd in het Rabobankgebouw te komen. Kortom, er is veel gedaan om tot een goede dagbesteding te komen.

2) Aandacht voor jeugd en jeugdzorg.
Dat hebben we zeker gehad. Jammer dat de kosten zo enorm zijn opgelopen. Daarom diende de PvdA in november een motie in. Die vroeg om meer preventie en vroeg signalering van eventuele problemen, maar ook om betere afstemming met verwijzers.

Ook op andere manieren proberen we de jongeren trouwens te bereiken. Zo is er juist voor jongeren 7 maart de bijeenkomst Veldhoven Draait Door. Die gaat vooral over muziekstijlen en events. Waarom is bijvoorbeeld op het laatste moment besloten dat bepaalde hardstyle artiesten niet bij Cult en Tumult mochten optreden?

3) Aandacht voor Schalm en zwembad.
Juist de PvdA stond de laatste jaren op de bres voor het behoud van het zwembad. Al in 2014 reden we op een platte kar met zwembad door de straten om de Veldhovenaren te wijzen op de slechte staat van het huidige bad. In de zomer van 2016 besloot de Raad om zwembad te sluiten. De OZB zou volgens enkele partijen te hoog worden. Johan de Haas en ik gingen ’n paar weken later nog bij het zwembad op de koffie om een uitweg te vinden in de ontstane situatie. Ik kan rustig zeggen dat we er alles aan hebben gedaan om tot een nieuw zwembad te komen. We zijn dan ook erg blij deze belofte waar te hebben kunnen maken.