3 maart 2013

PvdA tegen bestemmingsplan Sondervick 19

In de raadsvergadering van 26 februari stemde de PvdA-fractie tegen het bestemmingsplan Sondervick 19.  Wat de fractie betreft, gaat de aandacht voor dit stukje Veldhoven terug tot december 2011.Toen vroeg de PvdA schriftelijk aandacht voor het stukje groen dat meer keren per jaar door tuincentrum Coppelmans voor parkeren wordt gebruikt. ‘Hoe kan het’, vroeg raadslid Jeroen Rooijakkers zich af, ‘dat een ondernemer die zelf verantwoordelijk is voor omzetgroei en daarmee extra drukte creëert, dit zo mag afwentelen op zijn omgeving? Wij begrijpen niet waarom de gemeente dit bedrijf zoveel tegemoet komt. En dat terwijl de gemeente het zelf zo ver heeft laten komen.’

‘Bovendien resulteert dit bestemmingsplan in een halfslachtige oplossing. Via een bruikleenovereenkomst worden er namelijk uitzonderingen gemaakt voor Coppelmans. Intussen blijft het stukje groen toch gewoon beschikbaar tijdens piekdagen. Oftewel, wat eerder illegaal was, wordt nu legaal. Maar dan wel via een constructie die net niet illegaal is. Aan creativiteit heeft het college in ieder geval geen gebrek.’

‘En dan nog iets: is dit nu ook noodzakelijk? Uit navraag blijkt namelijk dat Coppelmans 38 nieuwe, dus extra, parkeerplaatsen realiseert op het eigen terrein. Waarom moet dan het stuk groen nog open blijven. Is dat om de piek tijdens bepaalde piekdagen op te vangen. En gaat het dan niet alleen nog om de piekdagen van de piekdagen? Het stuk blijft enkel beschikbaar voor een paar uur drukte per jaar. En daar snappen we werkelijk niets van.’

‘In dit geval is het ook nog eens zonde van de natuur. Ook al gaat het niet om bos, het gaat wel om de groene uitstraling. En juist van een tuincentrum zou je toch verwachten dat die wat zuinig en voorzichtig is met groen.’

De PvdA stemde, samenvattend, om de volgende redenen tegen dit bestemmingsplan:

1)     er is geen noodzaak om het stuk groen open te houden;

2)     de verzonnen oplossing om het te corrigeren, is een merkwaardige;

3)     het druist in tegen het Groenbeleidsplan en de instandhouding van de groene longen;

4)     de ondernemer zelf moet de situatie in eerste instantie oplossen.

(Red.: vorig artikel http://www.pvdaveldhoven.nl/?p=1459)