Indrukwekkende inkijk bij Cordaad Welzijn

27 januari 2020
Voor het eerste werkbezoek in het nieuwe jaar meldden de Veldhovense PvdA-fractie met acht van hun ‘volgers’ zich bij de Stichting Cordaad Welzijn. In het jongerencentrum Odeon zaten ook nog eens zes Cordaad-werkers op hen te wachten. Zij gaven een informatieve inkijk in de veelzijdige en indrukwekkende activiteiten van de stichting.

Die beperken zich niet tot onze gemeente. Cordaad  is sociaal actief voor de circa 113.000 inwoners in  CranendonckHeeze-LeendeValkenswaard en Veldhoven. Dit gebeurt onder het motto: ‘we zorgen ervoor dat iets gewoon is en blijft, dicht bij huis. Wij verbinden mensen met elkaar. We zetten ons in voor iedereen die controle over het leven wil houden of (terug) wil krijgen.’

Praktisch gezegd, gebeurt dit op drie gebieden: participatie, buurt & wijk en jeugd & jongeren. Verder zijn de mensen van Cordaad aan het werk voor mantelzorgers, vluchtelingen , vrijwilligers en bewoners-ondersteuning. Daarvoor zijn ruim 40 medewerkers, 35 stagiaires en nog eens een dikke 600 vrijwilligers in de weer.

De ‘geboortedatum’ van Cordaad is juli 2015, toen Stichting Stimulans Welzijn in Veldhoven samenging met de Stichting Paladijn, organisatie voor welzijn te Valkenswaard. Twee jaar geleden kreeg zij als eerste in zuidoost-Brabant het kwaliteitslabel Sociaal Werk.

Voor hun inzet voor de samenleving in de vier gemeenten kreeg Cordaad het PvdA Groot Compliment. Die is in ontvangst genomen door Denice van Amstel (combinatiefunctionaris Brede School), Marjon Middel (vrijwilligerswerk), Marc Verberk (managementteam), fractielid Christina Ruhr en directeur bestuurder Robert Tops. Omdat Gerard Bots (beheer en onderhoud) druk bezig was met het verzorgen van de gasten hebben we hem van een andere foto gefotoshopt.