14 juni 2016

Hangjongeren bezorgen Zonderwijk hoop overlast

Hangjongeren hebben bewoners van Zonderwijk onlangs opnieuw veel overlast bezorgd. Ze zijn radeloos en willen graag actie vanuit het gemeentehuis. Enkele bewoners voelen zich zelfs bedreigd en geïntimideerd. De PvdA-fractie nam ter plaatse polshoogte, overlegde met buurtbewoners en stelde vragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Al jaren heeft Veldhoven last van hangjongeren, soms tot 5.30 uur in de ochtend. In 2010 besteedde het tv-programma Zembla nog aandacht aan de aanhouding van 35 zogenaamde probleemjongeren. Door die arrestaties zouden 250 misdrijven zijn opgelost. Ook in juli 2015 hield de politie een actie. De jongeren zouden onder meer met scooters en motoren door het park Vogelzang crossen. Tijdens die controle heeft de politie elf boetes uitgedeeld aan de hangjeugd.

Het probleem lijkt dus structureel. Deze keer ging de overlast onder meer om:

• Troep en afval in de bosjes en bermen;
  • Platgetrapte perkjes en planten;
  • Het afsteken van vuurwerk;
  • Crossen met scooters en brommers over de jeu-de-boules banen;

De PvdA heeft het college schriftelijk gevraagd of het dit probleem herkent en of de overlast de laatste jaren toe- of af is genomen. Ook wil de fractie weten welke maatregelen zijn genomen om de overlast terug te dringen en op welke termijn deze zal worden aangepakt.

Waar ben je naar op zoek?