27 januari 2011

Eindhoven Airport Extra vluchten

‘Extra vluchten zijn goed voor de economie en makkelijk voor vakantie vierende Brabanders’, zei Mariëtte Frijters bij de presentatie van het Brabantse PVV-verkiezingsprogramma. (ED 27/01, Pagina 2). Het program zelf wijdt één zin aan Eindhoven Airport: ‘De PVV heeft net als de Brabanders geen bezwaar tegen uitbreiding van het aantal vliegbewegingen.’ 15 Woorden als vrijbrief voor ongebreidelde groei, plus een paar opmerkingen over het aanpakken van de groeiende parkeerproblematiek. Niets over (compensatie van) milieuoverlast en terugdringen van lawaai… geen woord over het plafond aan het aantal vluchten. Veldhovenaren en hun medeburgers in Best, Son, Eersel en Eindhoven zijn zeker een ander slag Brabanders. Zij weten dat deze belangrijke zaak meer nuances nodig heeft.

Die nuances zijn bij het VSA te vinden. Pagina 30 bericht over een brief van deze fractie richting Tweede Kamer. Het schrijven vat oud nieuws samen: beperkte openstelling in het weekeinde, garanties om de grens van negen vierkante kilometer niet te overschrijden, compenserende maatregelen in de regio en een moment van heroverwegen. Niets mis om nog eens een warm pleidooi te houden voor gezond verstand. Maar er is veel mis met een solistisch optreden als dit. Het staat in schril contrast met het gezamenlijk optrekken van de Veldhovense fracties in deze ‘kwestie’, waarin CDA en PvdA al jarenlang het voortouw hebben genomen. Het is dus een gemiste kans om gezamenlijk – en effectiever – aan de Haagse bel te trekken.

Frans Hofmeester, Veldhoven