31 augustus 2014

De Afvalman

Nee, wat volgt, heeft niks met afvallen te maken, maar kan wel nuttig zijn om af te vallen. Bukken voor een leeg blikje Cola, een halfvol blikje Red Bull of een vol pak Sinaasappelsap. Dat deed de afvalman de laatste maanden al vele malen.

Zwerfafval is overal in de bermen te vinden, speciaal bij stoplichten en bij op- en afritten van en naar snelwegen, waar nooit de veegwagen komt, die wel in mijn straat rondrijdt.

Wikipedia schrijft: De eigenaar van afval kan zich ontdoen van de afvalstof door deze weg te gooien, wat wettelijk niet is toegestaan, tenzij dit gebeurt in een afvalbak. De boete bedraagt 130 euro.

Afvalbakken staan nooit in bermen of bij op- en afritten van en naar snelwegen. Ze staan meestal keurig bij een bank langs bepaalde wegen of in een park. Af en toe zit er zelfs een plastic zak in om het afval er makkelijk in een keer uit te tillen. Maar in het meeste geval ligt er meer afval buiten de afvalbak dan er in, zelfs in de Blikvanger naast een fietspad.
De afvalman heeft daar verandering in gebracht. Hij fietst langs de openbare weg of langs de Dommel en doet zijn bukwerk. Hij haalt oranje plasticzakken (de plastic heroes) bij de supermarkt, vult ze tijdens zijn fietstocht en leegt ze onderweg bij de eerste afvalbak die hij tegenkomt. Binnen een half uur is zo’n zak vol.

Zwerfafval is een milieuprobleem en een probleem voor de leefomgeving. De afbreektijd van een appelklokhuis is twee weken. Ik heb ze trouwens nog niet gevonden. De afbreektijd van een glazen fles is 1 miljoen jaar. Al twee gevonden.
Ik ben (nog) geen lid van de stichting Vrijwillige Zwerfafval Opruimers of van het burgerinitiatief ‘Ik prik mee’, maar wie weet?
Om ongewenst gedrag aan te pakken, moet je soms letterlijk de handen uit de mouwen steken en vuile handen maken.

De afvalman