25 maart 2013

Combinatie Samenwerkend Veldhoven met 50Plus roept vooral vragen op

Samenwerkend Veldhoven (SV) had bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar maart graag opgetrokken met 50Plus. Daar is het niet van gekomen. De landelijke seniorenpartij besloot de politieke verlokkingen te weerstaan en met geen enkele lokale partij in zee te gaan. Maar SV-aanvoerder en enig raadslid Kootkar geeft niet op. Bij de verkiezingen van 2018 is er weer een kans, laat hij in het Veldhovens Weekblad weten. Hij krijgt een extra vier jaar om over deze vreemde constructie na te denken. Een ‘bondgenootschap’ als dit roept namelijk veel vragen op.

Zo laat Kootkar aan het Eindhovens Dagblad weten: ‘Wij maken ons druk om ouderen. Denk aan de discussie tijdens de begroting over subsidiëring voor Stichting Welzijn Ouderen Veldhoven en de ouderenbonden.’  Maar waar laat je je op voorstaan? Feit is dat vrijwel alle partijen in de Raad op dit punt van zich lieten horen.

De PvdA ging overigens veel verder. Die is al jaren met Swove in overleg om de situatie voor senioren te verbeteren. Ook organiseerde de PvdA ruim voor de raadsuitspraken een discussie met betrokkenen over de subsidiëringkwestie.

Blijkt dat ‘druk maken om ouderen’ dan in het beginselprogramma van SV? Daar is alleen de passage te vinden: ‘… Betaalbaar bouwen voor doelgroepen, met name senioren en starters, blijft een belangrijke randvoorwaarde.
Ook het programma voor deze raadsperiode is bescheiden als het over senioren gaat: ‘In iedere wijk is ook een voorziening voor ouderen; liefst gekoppeld aan een woonzorgcomplex met bv. een aanbod van clubs, dagbesteding of eetpunt.’

De opmerking in de pers dat ‘puur naar de inhoud gekeken is en niet naar de peilingen van 50Plus’ is dan ook een merkwaardige. In de politiek is er niets op tegen als je naar de gunst van de kiezer dingt. Maar kom daar dan wel recht voor uit!

Waar ben je naar op zoek?