23 januari 2013

Citycentrum heeft snel impuls nodig

Al tien jaar wordt er gesteggeld over welke facelift het Citycentrum moet krijgen.  Maar gedaan  wordt er niets. Er moet nu snel wat gebeuren. Zeker als het Citycentrum de status van regionaal centrum niet wil verliezen. Want de kwaliteit én kwantiteit gaan zienderogen achteruit. Dit geldt voor de staat van onderhoud, maar ook voor het aantal gevestigde winkels. De leegstand neemt vooral de laatste maanden aanzienlijke proporties aan. Dit is niet alleen vervelend voor de consument die hierdoor minder te winkelen heeft, maar ook voor de winkeliers die nog wel het hoofd boven water kunnen houden. Want hoe lang is dit nog vol te houden? Deze neerwaartse spiraal moet daarom zo snel mogelijk worden omgedraaid.

Al vele jaren geleden is opwaardering van de hoofdentrees aan de noord- en zuidzijde aan de orde gesteld. Maar dit plan kwam niet verder dan de bureaula. Later is gesproken over het opwaarderen van het Citycentrum in verschillende fases. Ook dat idee heeft enkel het kopieerapparaat gehaald. Nog niet zo lang geleden werd voorgesteld om de Citypassage uit te breiden richting het Burgemeester van Elsenpark in combinatie met een opwaardering van de noordentree via twee woonflats. Maar na het terugtrekken van investeerder Corio, waardoor wethouder Tops er de brui aan gaf, ging ook dat plan van tafel.

Intussen is de maatschappij wél veranderd. Hoeveel consumenten gaan tegenwoordig nog voor het boeken van een reis naar een reiswinkel? En wie koopt tegenwoordig zijn kaartje voor het concert nog in de platenzaak? Juist, internet houdt steeds meer consumenten van de straat. Dit betekent dat een winkelcentrum meer moet bieden dan alleen maar het fysieke product. Er moet een andere (extra) reden zijn om je product in de winkel te halen en niet via internet aan te schaffen. En juist daarin komt het Citycentrum tekort.

Want wat is de toegevoegde waarde van het Veldhovense centrum? Er is weinig sfeer en gezelligheid. En de uitstraling laat eveneens te wensen over. Het centrum mist dus die zogenaamde X factor die in veel andere centra, zoals in veel kleine dorpen als Eersel of juist in grote steden als Eindhoven, wel te herkennen is. Veldhoven valt momenteel juist tussen wal en schip. En dat had voorkomen kunnen worden als er al op tijd geanticipeerd was.

Maar het is nog niet te laat. Er is zeker nog een leuk en sfeervol centrum te maken. Maar de tijd begint te dringen. Want de opkomst van internet is niet te stoppen. Wél de leegstand in het Citycentrum. Als we er maar nu mee aan de slag gaan.