17 maart 2014

bezuinigingen op culturele instellingen terugdraaien

Eén van de eerste voorstellen waarmee de PvdA-Veldhoven in de nieuwgekozen gemeenteraad zal komen, is het terugdraaien van de bezuinigingen op de culturele instellingen. Om dit te kunnen bekostigen, zal de fractie alternatieven aanzwengelen. Die zijn onder meer de ver-koop van leegstaand gemeentelijk vastgoed en het verpachten of anders inzetten (bijvoorbeeld met zonnepanelen) van gemeentelijke, braakliggende gronden op Habraken, Zilverackers en elders. Maar ook het scouten van Europese en provinciale subsidies en een meer creatieve samenwerking met het bedrijfsleven zijn mogelijkheden om de begroting in evenwicht te houden.

Fractievoorzitter en lijsttrekker Robert Tops deed deze uitspraak bij de uitreiking van het zwem-bad, waarmee de PvdA-Veldhoven tijdens de carnavalsoptocht aandacht had gevraagd voor de benarde positie van zwembad D’n Ekkerman.

De toeschouwers van de optocht konden het bad winnen door het gewicht te melden bij de partij. Claudia Willems-Brock was de gelukkige die het gewicht (39,5 kilogram) het dichtst benaderd had. ‘Mijn jongens kunnen niet wachten tot het zomer wordt en ze in dit gave zwembad kunnen zwemmen’, was de enthousiaste reactie van de moeder van Bart (6) en Teun (4). Een gewicht van een rijdend zwembad raden bleek trouwens nog een lastige opgave. De schattingen onder de tientallen inzenders liepen uiteen van 18 tot 86 kilo!

Waar ben je naar op zoek?