23 januari 2013

Bestemmingsplan Sondervick 19

‘Groene vingers, de trots van Veldhoven… je komt ze in vele plannen tegen. In het Groenbeleidsplan en de Ruimtelijke Structuurvisie bijvoorbeeld. Maar in de plannen voor de MFA-midden zijn de groene vingers eveneens een belangrijk onderdeel.’ Aldus PvdA-commissielid Rein Kieviet in de raadsbijeenkomst van dinsdag 22 januari 2013 over het vaststellen van het bestemmingsplan Sondervick 19 (Tuincentrum Coppelmans).

‘In de Raad is lang gesproken over wel of geen fietspad door het Vogelzangpark. Gekozen werd voor geen fietspad. Maar wat is nu aan de orde? Een wijziging in het bestemmingplan om een stukje van de groene vingers blijvend rood (bebouwing) te kleuren. Waarom eigenlijk?’ ‘Ja, in het verleden stond op deze plaats een huis. Om de firma Coppelmans tegemoet te komen, kwam er een voorlopige parkeerplaats  Maar we zijn er steeds vanuit gegaan dat een stukje groene vinger dat nu rood is, weer mooi groen zou worden.’ ‘Wij kunnen het al jaren niet goed rijmen dat er een parkeeroverloop is naar het grasveld. Het kan volgens ons niet zo zijn dat we openbaar groen opofferen voor welke ondernemer dan ook. Als ASLM te groot wordt, gaat het bedrijf ergens ander bouwen en wordt het oude gebouw verkocht. Daar komt dan Assembleon in. Of je koopt op de huidige locatie andere bedrijven uit en je doet moeite om personeel en gasten te laten parkeren op je eigen terrein en bouwt daar een voorziening voor.’

‘We zijn als PvdA daarom tegen deze wijziging van het bestemmingsplan. We complimenteren de ondernemer dat het met het bedrijf zo goed gaat en groeit. Maar voor meer parkeerplaatsen moet naar onze mening een andere oplossing gezocht worden dan binnen de groene vingers. Parkeer technisch is daar ook onvoldoende noodzaak voor. Coppelmans creëert zelf voldoende extra plaatsen om parkeren tijdens de piekdagen te kunnen opvangen. Het is niet wenselijk om iets in te richten wat slechts een enkele keer per jaar nodig is. Je bouwt, om een vergelijking te maken, ook geen stadion voor 50.000 bezoekers als dat elke wedstrijd maar voor de helft gevuld is en slechts 1x per jaar uitverkocht is.’