Beleving leefomgeving rond vliegveld Eindhoven
Eerder werd op deze site al de bijeenkomst aangekondigd over het eerste grote onderzoek (eind 2011 en begin 2012) naar de leefomgeving rond Eindhoven Airport gepresenteerd. Het rapport is opgesteld in het kader van het Aldersadvies uit 2010 in opdracht van negen omliggende gemeenten. Het onderzoek toont aan dat veel meer mensen des te meer hinder.
De BOW stelt dat van de circa 200.000 inwoners van de zone 1 tot en met 5 rondom de startbaan van het vliegveld Eindhoven wonen. Deze zones zijn bepaald zijn de hand van de afstand die een inwoner heeft ten opzichte van de start- en landingsbanen. Ongeveer 17.000 (8%) van de omwonenden ondervindt ernstige hinder van vliegtuiggeluid. Dit hoewel de hoeveelheid vliegtuiggeluid volgens onderzoek in 35 jaar met meer dan een factor 30 is afgenomen. Nog eens 30.000 mensen maken zich bovendien zorgen over hun veiligheid.
Met bovenstaande gegevens moet er met 25.000 extra vliegbewegingen te realiseren voor 2020, aandacht worden geschonken aan de geluidsproblematiek en diegenen die daarmee direct te maken hebben. Of inzetten op stillere motoren en het landen via de glijvlucht methode voldoende is, zal moeten blijken. Er wordt dan ook op basis van de GGD rekenmethodiek in 2015 een tweede meting gehouden. Meer met trein is volgens het BOW een goed en milieuvriendelijk alternatief. Toch kan de luchthaven op een groot draagvlak rekenen, want vrijwel niemand vindt dat het vliegveld moet sluiten. Voor meer informatie verwijzen we de lezer naar de websites van de GGD, BOW en toekomstluchtvaart.nl
Jeroen Rooijakkers
Wim Meijberg