1 juli 2017

Vluchtelingen kunnen beter niet naar Veldhoven komen…

Het Brabants Dagblad berichtte afgelopen jaar over de bedragen die vluchtelingen krijgen toegewezen voor de inrichting van hun woning. Een vluchtelingengezin dat een huis toegewezen krijgt in Oisterwijk krijgt daar ruim € 10.000 om het huis in te richten. In Veghel, Bernheze, Schijndel, Sint-Michielsgestel en Boekel is dit zo’n € 3.500. Een vluchtelingengezin komt er in Veldhoven bekaaid vanaf, zo blijkt uit het college-antwoord op vragen van de PvdA-fractie.

Hier varieert het bedrag, afhankelijk van de woonsituatie en de gezinssamenstelling, tussen de € 771 voor een alleenstaande met een kamerhuurovereenkomst tot € 2.680 voor gehuwden met een eengezinswoning. Per kind komt daar € 264 bij. Dit betekent dat een vluchtelingengezin met 2 kinderen maar € 3.208 ontvangt voor de inrichting van de woning. Dat is het laagste bedrag van de gemeenten in Midden-Brabant.

Ook het terugbetalen is overal anders geregeld. In Oisterwijk hoef je niks terug te betalen; in andere gemeenten een deel of het hele bedrag. Opnieuw treffen de vluchtelingen het niet in Veldhoven. Zij moeten hier de volledige lening terugbetalen. Vluchtelingen hebben een terugbetalingsverplichting van 36 aaneengesloten maanden, ter hoogte van 5% van de geldende bijstandsnorm per maand. Hierdoor kunnen zij altijd blijven beschikken over een inkomen ter hoogte van de beslagvrije voet, zo redeneert de gemeente Veldhoven. Maar als elke instantie zo redeneert, dan houdt een vluchtelingengezin weinig over.

Kortom, als vluchtelingengezin kun je beter niet naar Veldhoven komen. Het bedrag voor de inrichting is karig en je moet het bovendien terugbetalen. Dit typeert de Veldhovense houding van vandaag de dag. Het eigenbelang staat voorop en de solidariteitsgedachte is ver te zoeken.

Lees hier de vragen van de PvdA en het antwoord van B&W