18 december 2016

Op naar ‘n nieuw sport- en beweegbeleid

De PvdA stemde tijdens de raadsvergadering van 13 december in met de nota Veldhoven Beweegt!. Zoals eerder bericht, is de fractie tevreden met de ambities en uitgangspunten van deze nota. Maar de tweede pijler, duurzame en aantrekkelijke sportaccommodaties aanbieden, baart volgens de fractievoorzitter langzamerhand wel zorgen.

“In de afgelopen drie weken ontvingen we namelijk nieuwe berichten over de mogelijke aanwezigheid van kankerverwekkende stoffen in kunstgrasvelden. Die kan de haalbaarheid van deze tweede pijler in gevaar kunnen brengen.“, aldus Jeroen Rooijakkers. “De PvdA begrijpt dat u misschien eerst de onderzoeksresultaten van het RIVM wilt afwachten. Maar toch vernemen we graag of u verwacht dat de uitkomst gevolgen kan hebben voor deze pijler. Concreet: kunnen wij deze ambitie wel waarmaken als er inderdaad sprake is van kankerverwekkende stoffen? Is er dan wel voldoende budget? Zou het zelfs kunnen betekenen dat andere plannen, zoals een nieuw zwembad, opzij moeten worden gezet?”

Wethouder Piet Wijman (D66) vond deze gedachte ‘prematuur’, ofwel: in dit stadium zei hij daar niets mee te kunnen. De fractie zal hierop terugkomen na als zij meer weet van het onderzoek.

Waar ben je naar op zoek?