11 juli 2016

Statushouders: PvdA-Veldhoven geeft ze graag ’n plek tussen ons

De PvdA denkt graag mee aan het tussen ons huisvesten van statushouders. Niet omdat het de plicht is van elke Nederlandse gemeente, Nee, het is onze humane plicht een plek te geven aan wie uit hun geboorteland gevlucht zijn voor geweld en daarom hier een zogenaamde status kregen.

Maar het proces dat Veldhoven in dit ‘dossier’ volgde, had veel beter gekund en gemoeten. Door omwonenden én de Raad pas een week voor de besluitvorming te laten weten waar de statushouders zouden komen, roep je de problemen over je af. Zeker bij een onderwerp als dit is het dan niet vreemd dat omwonenden én de Raad zich overvallen voelen en inwoners veel kritiek hebben. Nee, juist bij een dossier als dit is zorgvuldigheid essentieel. De PvdA begreep de manier van werken dan ook niet en begrijpt die nog steeds niet.

Wel zijn we blij dat de Raad de koers wat heeft kunnen wijzigen. Want vijf locaties plus verschillende panden en woningen, die nu in beeld zijn… dat is heel wat beter dan de oorspronkelijke twee. Maar nog steeds heeft de PvdA ernstige twijfels bij locatie Blaarthemseweg. Waarom is het fijnstofgehalte daar vlakbij de snelweg nu ineens geen punt meer. Acht jaar geleden was dat nog zo belangrijk dat de PWA-school daar niet kon komen! Een raadsel. En verschil maken tussen een school en woningbouw, vinden we een vreemd argument.

Hoe dan ook. De PvdA is tevreden met de nu ingezette route met meer locaties. Zo neemt het aantal statushouders op één plek  af en krijgt de integratie meer kansen